
Leuk om te lezen of makkelijk te begrijpen
optimaal begrijpelijke teksten voor het voortgezet onderwijs
Gerdineke van Silfhout
Paperback
ISBN: 9789059729063
2014
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
€ 18,00(incl. BTW)
Het voordeel van lokaal bestellen bij Stumpel
Beschrijving
Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs ervaren problemen bij het lezen van hun studieboeken. Educatieve uitgevers streven dan ook naar teksten die begrijpelijk zijn, en die het verwerken en reproduceren van informatie voor leerlingen makkelijker maken. Maar hoe ziet optimaal begrijpelijk lesmateriaal er eigenlijk uit? En welke tekstkenmerken dient dit lesmateriaal te hebben?
In Leuk om te lezen of makkelijk te begrijpen? Optimaal begrijpelijke teksten voor het voortgezet onderwijs doet Gerdineke van Silfhout verslag van haar promotieonderzoek naar de effecten van structuur- en stijlkenmerken op het tekstbegrip van middelbare scholieren. Met behulp van oogbewegings- en begripsonderzoek brengt Van Silfhout in kaart hoe tekstkenmerken zoals lay-out en de aanwezigheid van verbindingswoorden en verhalende elementen het tekstbegrip van leerlingen beïnvloeden, en welk effect dit soort kenmerken hebben op het leesproces. Ook onderzoekt zij of leerlingen uit verschillende onderwijsniveaus, zoals vaak wordt aangenomen, gebaat zijn bij verschillend geschreven of vormgegeven teksten. Van Silfhout maakt niet alleen inzichtelijk welke tekstkenmerken bevorderend (of verstorend) zijn voor het tekstbegrip van leerlingen op het voortgezet onderwijs, maar ook waaróm ze dit zijn. Waarom profiteren leerlingen wel van teksten met verbindingswoorden, maar niet van teksten met een gefragmenteerde lay-out of verhalende elementen? Leuk om te lezen of makkelijk te begrijpen? geeft antwoord op deze vragen, en biedt daarmee theoretische en praktische handvatten voor uitgeverijen, lesontwikkelaars, onderwijskundigen en docenten.
Voor deze publicatie van Stichting Lezen heeft Van Silfhout haar Engelstalige
proefschrift samengevat en herschreven in het Nederlands. Alle belangrijke
resultaten uit haar dissertatie komen in deze publieksvriendelijke versie
aan bod.
In Leuk om te lezen of makkelijk te begrijpen? Optimaal begrijpelijke teksten voor het voortgezet onderwijs doet Gerdineke van Silfhout verslag van haar promotieonderzoek naar de effecten van structuur- en stijlkenmerken op het tekstbegrip van middelbare scholieren. Met behulp van oogbewegings- en begripsonderzoek brengt Van Silfhout in kaart hoe tekstkenmerken zoals lay-out en de aanwezigheid van verbindingswoorden en verhalende elementen het tekstbegrip van leerlingen beïnvloeden, en welk effect dit soort kenmerken hebben op het leesproces. Ook onderzoekt zij of leerlingen uit verschillende onderwijsniveaus, zoals vaak wordt aangenomen, gebaat zijn bij verschillend geschreven of vormgegeven teksten. Van Silfhout maakt niet alleen inzichtelijk welke tekstkenmerken bevorderend (of verstorend) zijn voor het tekstbegrip van leerlingen op het voortgezet onderwijs, maar ook waaróm ze dit zijn. Waarom profiteren leerlingen wel van teksten met verbindingswoorden, maar niet van teksten met een gefragmenteerde lay-out of verhalende elementen? Leuk om te lezen of makkelijk te begrijpen? geeft antwoord op deze vragen, en biedt daarmee theoretische en praktische handvatten voor uitgeverijen, lesontwikkelaars, onderwijskundigen en docenten.
Voor deze publicatie van Stichting Lezen heeft Van Silfhout haar Engelstalige
proefschrift samengevat en herschreven in het Nederlands. Alle belangrijke
resultaten uit haar dissertatie komen in deze publieksvriendelijke versie
aan bod.
Meer informatie
Paginas
96 pagina's
Druk
1
Gewicht
173gram
Taal
Nederlands
Verschijningsdatum
oktober 2014
Uitgever
Eburon
Verschijningsvorm
Paperback
NUR-code
632
Reeks
Stichting lezen reeks
Reeks nummer
23
Formaat1
225 x 158 x 7 mm
Auteur
Gerdineke van Silfhout
Nur
632
Ondertitel
optimaal begrijpelijke teksten voor het voortgezet onderwijs
Isbn
9789059729063
Verschijningsjaar
2014