Lezen stimuleren via vrij lezen, boekgesprekken en appberichten
Effecten van leesbevorderingsactiviteiten in het basisonderwijs en vmbo
Lisa van der Sande
Paperback
ISBN: 9789463012775
2020
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
€ 14,00(incl. BTW)
Het voordeel van lokaal bestellen bij Stumpel
Beschrijving
Lezen stimuleren via vrij lezen, boekgesprekken en appberichten bevat vier studies die zijn uitgevoerd in het kader van een evaluatie van het programma de Bibliotheek op school in het basisonderwijs en vmbo.
De eerste twee studies gaan in op de ingrediënten van de Bibliotheek op school voor het basisonderwijs en het vmbo. Leidt deelname aan het programma tot meer leesbevordering in de klas? Welke activiteiten ondernemen de docenten en leerlingen? Welke rol neemt het vrij lezen daarbij in? Welke effecten hebben deze activiteiten op de leesmotivatie en de leesvaardigheid?
In de derde studie kregen leerlingen hulp van bibliotheekmedewerkers bij het kiezen van een boek. Elke twee weken spraken zij met de leerlingen over boeken en probeerden zo een passend leesadvies te geven. Onderzocht is hoe deze persoonlijke begeleiding de leesmotivatie beïnvloedt.
In de vierde studie werd de gewoonte om te gaan lezen gestimuleerd door appberichten naar vmbo-leerlingen en ouders van basisschoolleerlingen te sturen. De vraag is of dergelijke nudges effectief zijn. Raakten de leerlingen gemotiveerd om meer te lezen en groeide hun leesbegrip?
Deze publicatie kwam tot stand in opdracht van Stichting Lezen via het programma Kunst van Lezen.
De eerste twee studies gaan in op de ingrediënten van de Bibliotheek op school voor het basisonderwijs en het vmbo. Leidt deelname aan het programma tot meer leesbevordering in de klas? Welke activiteiten ondernemen de docenten en leerlingen? Welke rol neemt het vrij lezen daarbij in? Welke effecten hebben deze activiteiten op de leesmotivatie en de leesvaardigheid?
In de derde studie kregen leerlingen hulp van bibliotheekmedewerkers bij het kiezen van een boek. Elke twee weken spraken zij met de leerlingen over boeken en probeerden zo een passend leesadvies te geven. Onderzocht is hoe deze persoonlijke begeleiding de leesmotivatie beïnvloedt.
In de vierde studie werd de gewoonte om te gaan lezen gestimuleerd door appberichten naar vmbo-leerlingen en ouders van basisschoolleerlingen te sturen. De vraag is of dergelijke nudges effectief zijn. Raakten de leerlingen gemotiveerd om meer te lezen en groeide hun leesbegrip?
Deze publicatie kwam tot stand in opdracht van Stichting Lezen via het programma Kunst van Lezen.
Meer informatie
Paginas
112 pagina's
Druk
1
Gewicht
198gram
Taal
Nederlands
Verschijningsdatum
januari 2020
Uitgever
Eburon
Verschijningsvorm
Paperback
NUR-code
623
Reeks nummer
31
Reeks
Stichting lezen reeks
Auteur
Lisa van der Sande
Formaat1
225 x 158 x 8 mm
Verschijningsdatum
28-01-2020
Nur
623
Ondertitel
Effecten van leesbevorderingsactiviteiten in het basisonderwijs en vmbo
Nur code
623
Isbn
9789463012775
Verschijningsjaar
2020